שיקום בטונים לפי תקן ישראלי 1877 ועפ”י התקן בינלאומי החדש UNE EN1504-3

שיקום בטונים הנו תחום המגיע כחלק מתחזוקת המבנה ונדרש ככל שהמבנה מתבגר וכתלות בסביבה בה הוא נמצא.

מדינת ישראל הנה מדינת חוף ולאורך הים החשיפה של המבנים למליחות אגרסיבית יוצרת בלאי מואץ ודרישה הולכת וגוברת לטפל בבטון שסובל מהיחלשות מבנית עד כדי סכנה לחיי אדם.

חברות רבות מציעות חומרים שונים לטיפול בבעיה זו, ובין כל המבחר וההגדרות קשה להבין מה נכון ומה מותר לשימוש, כאשר המטרה היא לבצע את הטיפול באופן איכותי שיספק פתרון לשנים רבות עד למחזור התיקון הבא.

במאמר זה נעשה סדר בדברים ונכוון אותכם יועצי השיקום, הקבלנים ומזמיני העבודה, לבחור נכון את המוצר המתאים לכל מצב וגם את ההיגיון ההנדסי העומד מאחורי הבחירה.

ראשית, בואו נבין את הבעיה ואז נוכל להמליץ על הפתרון.

התפוררות הבטון – למה זה קורה?

בטון הנו תוצר של שני מרכיבים עיקריים שמגיבים כימית יחד- צמנט ומים (ועוד אגרגטים ומוספים)- הם נקשרים יחד לתערובת קשיחה וחזקה שיודעת לעמוד בעומסים שונים ומאפשרת ליצור מבני מגורים ותעשייה.

החוזק העיקרי של הבטון הקשוי הנו בלחיצה, החולשה שלו הנה במתיחה כאשר הוא עלול להיסדק ולהתפרק תחת עומסים כאלו, לשם כך “מזיינים” את הבטון עם ברזל אשר מקנה לו חוזק מתיחה גבוה ותכונות נוספות.

בכל בטון נוצרות נקבוביות ונוצרים נימים בתהליך ההתקשות והם מהווים “דרכים” לחדירה של לחות ומלחים מהסביבה החיצונית אל תוך הבטון והברזל המצוי בו. המים והמלחים באוויר חודרים ומגיעים לברזל הזיון ויוצרים “קורוזיה” (חלודה) אשר מחלישה אותו עם הזמן. הקורוזיה מאכלת את הברזל ומנפחת אותו עד פי 8 (!) מהקוטר המקורי שלו, הברזל דוחף את הבטון וסודק אותו עד לכדי התפוררות ופירוק מוחלט.

תהליך הקורוזיה יכול להתחיל לאחר ימים, חודשים או שנים אבל תוצאותיו ניכרות בכל מבנה מבטון מזוין, בכל העולם ואם נוסיף למשוואה את העובדה שישראל היא מדינת חוף, מבין שמבנים רבים שנבנו עם קום המדינה חשופים עשרות שנים לבלייה מואצת והזמן לטפל בהם הוא עכשיו!

הבעיה אם כן הנה הקורוזיה ובה צריך לטפל דבר ראשון, תיקון הבטון ללא טיפול בברזל החלוד יוביל מהר מאד לבעיה חוזרת.

איך בוחרים את המוצר הנכון?

ראשית יש להגדיר 2 אזורים עיקריים שעל פיהם נקבע בתקן מהו סיווג המוצר הדרוש לשיקום:

בקרבת הים (עד 2 ק”מ מהחוף) ובמרכז הארץ (מעל 2 ק”מ מהחוף).

מבנים בקרבת הים סובלים כאמור מסביבה מליחה תמידית, מעל ומתחת לקרקע, וככאלו יתבלו מהר יותר. על כן באזורים אלו התקן מגדיר את הסיווג R4 . מוצרים בסיווג זה מגיעים לחוזקים גבוהים יותר, מציעים כושר הידבקות גבוה יותר לבטון הקיים, מעניקים עמידות גבוהה בסביבה אגרסיבית ועוד..

שימו לב- ישנם אזורים במרכז ובדרום הארץ שהנם בסביבה מדברית אך עדיין הסביבה היא כימית ולכן נידרש גם שם למוצר בסיווג R4.

באזורים המרוחקים לכל הפחות 2 ק”מ מהים ניתן להשתמש במוצרים בעלי סיווג R3 שבו מסווגים מוצרים איכותיים אך חלשים יותר ופחות עמידים כנגד קורוזיה לאורך זמן.

אז מה הם המוצרים המרכיבים יחד מערכת לשיקום בטון:

  1. המוצר ADEFER נועד לעצור קורוזיה קיימת ולמנוע עתידית וגם מקשר (פריימר) בין הבטון הישן למוצר החדש שניישם. את ה ADEFER ניישם במריחה עם מברשת או בהתזה אם השטח גדול.
  2. תיקון בהטלאה- המוצר MAXI נועד לתיקון ומילוי והחזרת חתך הבטון לצורתו המקורית. מדובר במליטה בעלת חוזק גבוה, עשירה בסיבים פולימריים ומוספים איכותיים שמקנים למוצר עמידות בתנאים אגרסיביים (ים, מפעלים כימיים ועוד) לאורך עשרות שנים ולכן קיבל את הסיווג המקסימאלי R4 !
  3. תיקון בגראוט (יציקה בשפיכה)- מוצר FLUIDO הוא דייס מתפשט המאפשר מילוי חללים שלא ניתן להגיע אליהם, או תשמש כתמיכה ועיגון לאלמנטים מבניים ע”י יציקה לתבנית מוכנה.
  4. ה FLUIDO מתקשה ומתחזק מהר תוך שהוא מגדיל מעט את נפחו בזמן ההתקשות (להבדיל מבטון או מוצרים אחרים אשר מתכווצים בהתקשות). המוצר חצי דליל בזמן השפיכה כך שהוא יודע לזרום אל תוך חללים צרים ובלתי נגישים ולהתקשות בהתפשטות בתוכם לאחר שמילא את כיסי האוויר המחלישים. המוצר בעל תכונות מעולות ומעניק עמידות בתנאים אגרסיביים ולכן קיבל את הסיווג המקסימאלי R4 !

ליווי ואחריות:

דבטק דבקים טכנולוגיים בע”מ מעסיקה אנשי מקצוע שמטרתם לתמוך במוצר ובלקוח ולהוות עוגן של ביטחון ומקצועיות עבורכם. לחברתנו יש סוכני שטח טכניים וצוות הנדסי שידריך את אנשי המקצוע ויגבה באחריות את המוצרים עד שתסיימו את הפרויקט בהצלחה ובביטחון שבחרתם נכון.

מחבר המאמר ענבר צורי